جستجو در مقالات
مقالات
هنر و آثار انسان های ماقبل تاریخ

هنر و آثار انسان های ماقبل تاریخ

 

هنر و آثار انسانهای ماقبل تاریخ

دکتر بتسابه مهدوی

 

حکاکی سنگها و غارها در واقع طرهایی نقش شده و حک شده بر سطحهایی از صخره یا بناهای بزرگ سنگی توسط انسانهای اولیه بود.این آثار معمولا از تمامی اقلیمها پیدا شده و بیشتر شامل دوران قارینه سنگی میباشد. حکاکی روی غارها از نقاشی روی غارها بیشتر شایعه بود.

آثارهایی که معمولا در مناطق خشک,داخل غارها,برآمدگی زیر دیوارهای سنگی.البته به نظر می آید که این طرحها برای مقاصد مذهبی (توبه و....) و همدردی و ارتباط با نیاکان و اجداد جادویی بود. البته سبب و عامل را میتوان به این گونه گفت که هنرمندان عصر غارینه سنگی اغلب به مراتب خوب و ارزشمندی در زبباشناسی دست میافتند,همانند هنرمندان عصر نو سنگی اروپای غربی,یک نمونه که در مرکز بیابان صحرا که نشان آن منطقه مکانی مقدس وبرای باروری نیز استفاده میشد.

 

شواهدی دیگر نظیر به این در کوهای آلپ شمال ایتالیا این پیدا شده,در آن حالت و منظرهای متوالی و همچنین طرحهای روی هم قرار گرفته .

صحنه ای فراوان از شکار که در کنار منظرهای از زندگی روزمره قرار گرفته است.در دوران نو سنگی چوپانها در کنار گاوها قرار گرفته است.اما به نظر میرسد در عصر نو سنگی با ظهور کشاورزی کم کم هنر سنگ در حال نا پدید شدن است.اما در اروپا و آفریقا وابسته به طبیعت نیز دنبال میشد. در حالی که در استرالیا و آمریکا هنر به صورت سمبلیک و هندسی دنبال میشد و حتی گاهی اوقات به نوشته نزدیک میشد و در این عصر نقاشی با اسنفاده از ذغال و رنگدانهای طبیعی مخلوط شده با روغن , صمغ و یا آب که از رنگهای دور ساده تا چندین رنگ متغیر بود.

حکاکی و نقاشی گاهی نیز در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار میگرفتند و کم کم این آثار به مناطق پر جمعیت کشیده شد.

 

دوران ماقبل تاریخ آفریقا

 

نظر به این نظریه علمی که اخیر مبنی بر وجود انسان از آفریقا شروع شده و جمعیت شکار چیان در آنجا ابزار تازه یخود را بیرون دادند.یکی از قذیمیترین فیگورهای ونوس در این منطقه در دامنه رود خانه ی درا پیدا شده است.این و باقی شواهد گواه از ابن می دهد که انسانهای آن زمان دید و ایده ای وسیع تری از آن چیزی که گمان می شد داشتند.

 

هنر بومی استرالیا

 

هنر بومی استرالیا که به آسیا هم مربوط میشود .این هنر که هنر بومی و خالص استرالیا هست .این آثار بیشتر نقاشی روی سنگها و غارها می باشد و به این نقاشی ها اشعه ی ایکس می گویند, چون آنها استخوانها و اندام حیواناتی را کهبه نمایش می گذارند را نشان می دهند. بعضی از این هنرهای بومی برای بازدید کنندگان امروزی هنر تجریدی به شمار می رود.این از هنر معمولا از فیگورهای هندسی وخط برای نمایش دادن یک منظره استفاده می کنند و معمولا از دید چشمان یک پرنده (برای مثال) استفاده می کنند.

 

پاسیفیک

 

این هنر در یک حیطه ی مشخصه ای قرار دارد.بیشتر آثار آنها از مواد عالی بود و بدین دلیل آنها در تاریخ گم شدند.آنها به طور عجیبی در خاک رس در سنگ وخاک رس زندگی می کردند.در این میان آثار سفالی خرد شده بسیاری در غرب اقیانوسیه پیدا شده وتاریخ آنها به دو هزار سال قبل از میلاد بر می گردد.در آنجا تعداد زیادی پیکره تراش های اجدادشان وجود دارد.

 

پارینه سنگی

 

در تاریخ هنری, دوره ی ماقبل تاریخ را دوره ای مینامند که تمامی آثار هنری در فرهنگ نانویسا به وجود آمدند(به فرهنگی گویند که هنوز الفبا ندارد و بدون الفبا است) و این دوره مدتها بعد از آغاز دوره زمین شناسی است.

قدیمیترین آثر هنری ممکن مربوط به حدود سیصد هزار تا پانصد هزار سال پیش قبل از میلاد است .این اثر نام دارد و در شمال آفریقا در کشور مراکش کشف شد.این اثر در حدود شش سانتیمتر و نمایانگر یک بدن کوچک انسان است.این اثربه نظر می آید که با یک پردازش کاملا طبیعی به وجود آمده است و در آن نیز رده پایی از ابزارهای انسان است .

 


  • هنر و آثار انسان های ماقبل تاریخ


3.5Article Rating


ارسال نظر جدید

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.