جستجو در مقالات
مقالات
عکاسی انتزاعی

عکاسی انتزاعی

hamed khalili:
عكاسی، شكل ها و روش های گوناگونی دارد كه اغلب در سبك های مستند یا هنر های زیبا (فاین آرت) قرار می گیرند.عكاسی انتزاعی در سبك دوم جای دارد و یك بیان تصویری است كه هدفش آگاه كردن بیننده نیست بلكه می خواهد بیننده را به هیجان آورد.

گام اول: عكاسی انتزاعی چیست؟

نمی توان به سادگی یك تعریف مشخص یا توضیحی واضح از جزئیات عكاسی انتزاعی ارائه داد و همانند هنر انتزاعی، در عكس انتزاعی نیز محتویات اهمیت ندارند و معمولا مبهم اند. برای خلق یك اثر بصری جذاب، اولویت با شكل، رنگ، خط و بافت در تركیب بندی است. با توجه به نوع عكاسی انتزاعی، به جز یك دوربین عكاسی، از هر نوعی كه دوست دارید و ابتكار به تجهیزات خاص دیگری نیاز نخواهید داشت

گام دوم: تكنیك

پس چطور می توان عكس های انتزاعی ثبت كرد؟
در اولین گام به موضوع هایی توجه كنید كه جذاب و گیرا باشند. من هر وقت كه عكس های انتزاعی می گیرم به طور غریزی مجذوب موضوع عکس می شوم. نكته ای از موضوع باید نگاه مرا به خود جلب كند. در برخورد با موضوع، احساسی عمل كنید. دلیل جذابیت موضوع و احساستان را نسبت به آن به طور کامل درک کنید و در این صورت شیوه ی ثبت آن را نیز پیدا خواهید كرد. برای موضوع مورد نظرتان وقت صرف كنید، خارج از كادر تصورش كنید و از زوایای گوناگون و بی توجه به هدف معمولش، به روشی متفاوت، به آن نزدیك شوید.
از آنجایی كه هر موضوع در شرایط گوناگون، تنظیم خاص خودش را می طلبد، نمی توان تنظیمات ثابتی را برای دوربین پیشنهاد داد اما بدون ترس و تشویش، دوربین تان را در حالت دستی قرار داده و سرعت های گوناگون مسدودکننده(شاتر) و گام های مختلف دیافراگم ها را امتحان كنید تا از موضوع در بهترین حالت ممکن عكاسی كنید

گام سوم: قوانین را بشكنید!

برای ثبت عكسی بهتر، به عناصر موضوعی كه می خواهید در كادرتان بچینید دقت كنید. از قوه تخیل تان تا آنجا که امکان دارد، بهره بگیرید، شكل واقعی موضوع را فراموش كنید، تمام تصور از پیش نقش گرفته در ذهن تان را از عکاسی كنار بگذارید و خلاقانه عمل كنید. عكاسی بدون توجه به قوانین و مفاهیم ثابت مربوط به تركیب بندی و نوردهی دشوار است اما موضوع را به عنوان یك ابزار هنری در نظر بگیرید به طوری كه انگار یك بوم سفید نقاشی برای بیان هنری خودتان در اختیار دارید.
سعی كنید در عکس تان جزء به جزء موضوع مانند: خطوط، بافت، رنگ و فرم را به بیشترین میزان ممکن برسانید.

گام چهارم: بافت و خط

بافت و خط از مهمترین عناصر موجود در موضوع هستند. با دقت و متمرکز به موضوع نگاه كنید، به شكل ها و حالات مكرر در آن توجه كنید و به بهترین شكل از آنها بهره بگیرید. من همیشه خیلی مستقیم و متقارن از موضوع عكس میگیرم تا ساختاری را به دست بیآورم كه به نظرم تاثیر بافت را افزایش دهد اما شما زوایایی را كه مخالف بافت هستند نیز امتحان كنید. به خطوط و لبه های موضوع نیز توجه كنید. صاف هستند یا خمیده؟ مسیر حركتشان به درون عكس است یا از كادر خارج می شوند؟ خطوط در عكس خیلی مؤثرند زیرا نگاه را به دنبال خود، از ابتدا تا انتها، هدایت می كنند. پس راهی برای جذب نگاه بیننده و هدایتش به درون عكس بیابید.

گام پنجم: فرم

فرم یا شكل موضوع در نحوه ثبتش نقش مهمی ایفا می كند. با دقت فرم را ببینید و زاویه ی مورد نظرتان را برای عكاسی از موضوع انتخاب كنید. آیا مستقیم و با قاعده است یا منحنی های متعددی دارد كه جنبش را القا می كند یا یك موضوع طبیعی است كه طی زمان تغییر می كند؟
آیا می خواهید كه كل فرم در عكستان باشد یا فقط بخشی از آن ؟ همچنین به اشكال موجود در ساختمان و فرم موضوع عكس تان نیز مانند: دایره، مثلث و شش ضلعی توجه كنید و آنها را برای بهبود ساختار كارتان مورد استفاده قرار دهید.

گام ششم: رنگ

رنگ، قویترین عنصر بصری موجود در عكس انتزاعی است.
رنگ، توجه بیننده را به خود جلب كرده و ایشان را به سرعت از آنچه به آن می نگرد آگاه می كند و فرضیاتی را در ذهنش به وجود می آورد.
رنگ یك بیان بصری و بهترین و ساده ترین ابزار برای افزایش جذابیت عكس است. همانند نقاشی، به نحوی از رنگ استفاده كنید كه برخی از زوایای كارتان را واضح تر جلوه دهید.

گام هفتم: معماری

معماری، مخصوصا ساختمان های تجاری و طرح های مدرن ساختمان های عمومی، موضوع های جالبی برای عكاسی انتزاعی هستند زیرا فرم، شكل و خطوط مشخصی دارند كه به سادگی می توان به كار برد. ساختمان های قدیمی تر، ذاتا خیلی متقارن و اصولی هستند اما اگر به دنبال بافت در عكس هستید، این ساختمان ها كمكتان می كنند. ساختمان های جدید با زوایای عجیب، منحنی ها، نواحی وسیعی از تك رنگ ها و شیشه های بیشتر، موضوع های متنوع تری برای عكاسی هستند. حتما برای یك ساختمان وقت صرف كنید، داخل و خارج اش را بررسی كنید و از طرح های معماری به بهترین شكل بهره گیرید.

گام هشتم: انتزاعی و عكاسی ماكرو

عكاسی ماكرو تكنیك دیگری ست كه برای ثبت عكس های انتزاعی خیلی مفید است.
اگر از موضوع خیلی از عكس های انتزاعی از فاصله دور عكاسی می شد، قابل تشخیص بودند اما عكاس با توجه به بافت و رنگ موجود در موضوع، ترجیح داده كه كاملا به آن نزدیك شود.
در این شرایط حتما كادرتان را با موضوع پر كنید زیرا در این نوع عكس نیازی به فضای خالی ندارید. به زاویه عكاسی نیز توجه كنید. مثلا عادی ترین زاویه برای عكاسی از یك گل، زاویه ی بالا به پایین است تا تمام جرئیات در مركز كادر دیده شوند اما شما از پایین به بالا، به سمت نور، عكس بگیرید و نتیجه اش را ببینید.

گام نهم: شما هنرمندید!

همانطور كه پیش از این هم گفته شد، عكس انتزاعی با دیگر انواع عكاسی فرق دارد زیرا تمركزش روی بیان هنری شخص عكاس و یا همان عکس است.
از مردم انتظار نداشته باشید كه با همان نگاه شما عكس های انتزاعی تان را ببینند. من هنگامی كه مردم در مورد محتوای یك عكس سوال می پرسند یا به چیزی كاملا متفاوت از موضوع اصلی عكس فكر می كنند واقعا لذت می برم زیرا نگاه آنها كاملا با نگاه من متفاوت است. آنها بینش خاص خودشان را نسبت به كار هنری دارند. آثار انتزاعی برای من خیلی شخصی هستند.
من موضوع، تكنیك، زاویه، نوردهی و زیبایی آن را كاملا به شیوه ی خودم انتخاب می كنم و عده ی خیلی كمی دقیقا مثل من اینكار را انجام می دهند. عكس انتزاعی یك بیان كاملا شخصی است.

گام دهم: امتحان كنید

حالا زمان آن رسیده كه عكاسی انتزاعی را امتحان كنید.
به مكان هایی كه تاحالا نرفته اید سفر كنید و به دنبال موضوع هایی باشید كه توجهتان را جلب كنند. در مكان های جدید، فرصت های جدیدی برای عكاسی ما را احاطه می كنند. پس به اندازه كافی زمان صرف كنید و واقعا روی موضوع مورد نظرتان كار كنید. من همیشه هنگام گردش بیرون شهر از لنز 50 میلی متر استفاده می كنم زیرا سریع است و برای ثبت عكس های هنری دیافراگم خوبی دارد. اگر این امكانات را در اختیار ندارید، همه جا یك دوربین ساده همراه داشته باشید تا در سفرهایتان به هر موضوعی جذابی كه برخوردید به سرعت ثبتش كنید

  • عکاسی انتزاعی


Article Rating


ارسال نظر جدید

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.