جستجو در مقالات
مقالات
فیوزینگ شیشه

فیوزینگ شیشه

کوره فیوزینگ :
کوره های فیوزینگ معمولا حرارت از بالا هستند و المنت های اصلی آنها در قسمت سقف کوره نصب گردیده است که باعث توزیع یکنواخت حرارت می گردد. اما ذکر این نکته لازم است که در کناره های کوره نیز باید چندین المنت فرعی قرار داد تا لبه های تیز شیشه هنگام فیوزینگ کاملا گرد و نرم شود. عامل دیگری که در کوره ها مهم است دارا بودن تهویه ی حرارتی مناسب است که هنگام سرمایش به خوبی عمل کند.
کنترل دمای کوره نیز از عوامل مهم در فیوزینگ شیشه است.یک سری کوره ها قابلیت برنامه ریزی داشته و می توان به راحتی سیکل فیوزینگ را به آن داد و کوره به طور خودکار فیوزینگ را انجام می دهد.اما نوع دیگری وجود دارد که این قابلیت را ندارد و نمی توان به راحتی سیکل مورد نظر را انجام داد.در این کوره ها باید در طول فیوزینگ در کنار کوره بود و دما را کنترل کرد.
کفی کوره : طرح های شیشه فیوزینگ پس از برش و چیده شدن ، روی کفی کوره قرار می گیرند. جنس این کفی ها می تواند خاک رس ، مولایت و یا سیلیکون کارباید باشد . کفی سیلیکون کاربایدی مناسب تر است زیرا قابلیت توزیع یکنواخت دما را دارد و همچنین تخلخل های لازم برای چسبیدن آستر به ان را دارا می باشد.
آستر کف : لایه ای است که روی کفی کوره اعمال می شود تا شیشه ها هنگام فیوزینگ به آن نیز قابلیت های لازم را ندارد و به کف شیشه می چسبد و سطح مات ایجاد می کند.یک سری جداکننده ها در بازار موجود است که مخصوص کار در دماهای بالا است.

شیشه های فیوزینگ :
در کشور هایی که صنعت فیوزینگ توسعه پیدا کرده شیشه های مخصوص این کار نیز تولید می شود.اما می توان از هرنوع شیشه ای برای فیوزینگ استفاده کرد . شیشه هایی که به طور معمول استفاده می شود می تواند شیشه های فلوت شرکت کاوه باشد که در رنگ های آبی ، سبز ، برنز و بی رنگ موجود است. حتی از شیشه بطری نیز می توان برای فیوزینگ استفاده کرد . اما نکاتی که در فیوزینگ شیشه ها حائز اهمیت است طراحی سیکل مناسب فیوزینگ و تطابق ضریب انبساط حرارتی شیشه های برش خورده با شیشه ی زمینه است.

سیکل حرارتی فیوزینگ :
این سیکل با توجه به نوع شیشه ای که استفاده می شود دارای دماهای متفاوتی است اما مراحل فیوزینگ یکسان است.
گرمایش اولیه : که در این مرحله شیشه ها تا بالای نقطه ی کرنش حرارت داده می شوند.و معمولا رنج دما بین400 الی 500 درجه ی سانتی گراد است . سرعت گرمایش در این مرحله باید در حدی باشد که شیشه ها نشکند.
گرمایش سریع : در این مرحله دما را تا دمای فیوزینگ بالا می بریم . این مرحله خیلی سریع انجام می شود چون وقتی شیشه در بالای نقطه ی کرنش باشد مانند مایع عمل می کند . بنا بر این سرعت گرمایش ایجاد تنش نمی کند.
سرمایش سریع : خنک کردن شیشه ها از بالاترین دما تا دمای آنیلینگ را سرمایش سریع می گویند. دلیل سریع سرد کردن در این مرحله جلوگیری از کریستالیزاسیون شیشه است.
نگهداری در دمای آنیل :برای آزاد شدن تنش های ایجاد شده در شیشه در حین حرارت دادن باید در مرحله ی آنیل به مدت 50 الی 60 دقیقه نگهداری شود.
سر کردن از دمای آنیل :این مرحله نیز به آرامی انجام می شود تا از ایجاد تنش و ترک در شیشه جلوگیری شود. شیشه معمولا تا دمای 300 درجه سانتی گراد در این مرحله خنک می شود .
سرد کردن تا دمای اتاق : این مرحله نیز باید با سرعتی انجام شود که در شیشه ترک ایجاد نشود .معمولا شیشه در این مرحله به صورت طبیعی خنک می شود.


  • فیوزینگ شیشه


3.5Article Rating


ارسال نظر جدید

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.