جستجو در مقالات
مقالات
نگاهی به پوشاک سنتی مردم استان فارس

نگاهی به پوشاک سنتی مردم استان فارس

پیشگفتار

بشنو این نی چون شکایت می‌کند

از جداییها حکایت می‌کند

کز نیستان تا مرا ببریده‌اند

در نفیرم مرد و زن نالیده‌اند


                                                  مولوی

 

پوشاک سنتی استان فارس

با توجه به این که اکثر زندگی های سنتی به سمت زندگی های شهری سوق داده شده اند و تاثیر خود را روی عشایر و روستا های استان زیبای فارس گذاشته اند؛ولی نحوه لباس پوشیدن سنتی در بین برخی از مردم عشایر و روستا ها هم چنان ادامه دارد و پوشاک سنتی و محلی در بسیاری از آن ها دوخته و استفاده می شود.به طور مثال پوشاک سنتی زنان عشایر این استان دارای آرخالق،پاپوش،کلاهک،تنبان،دامن،روسری،پیراهن است که برای دوخت آن ها سلیقه رنگی بسیار زیبایی بکار گرفته شده است.

هم چنین پوشاک سنتی مردان عشایر دارای پیراهن،آرخالق،شال کمر،کلاه،کپنک و چقه می باشد.

لباس محلی اوز

نوعی رخت گشاد می باشد که معمولا به عنوان لباس عروس به دست خانم های هنرمند این استان در شهر اوز دوخته می شود.به صنعت این نوع لباس خوس بافی گفته می شود که از کشور هندوستان آمده است.الیاف تشکیل دهنده خوس از الیاف نقره ای می باشد که معمولا برای تزئین روسری،شلوار،کلاه و ... استفاده می باشد.

عده ای بر این باورند که معلوم نیست لباس حال حاضر مردم عزیز استان فارس از کجا آمده است.با نگاهی سطحی به لباس های سنتی مردم استان فارس در میابیم که نوع پوشش آنها شامل دامن بلند و بزرگ و پیراهنی که تا بعد از زیر کمر را می پوشاند بوده است.در حدود صد سال پیش این مدل لباس،لباس عادی مردم محسوب می شد ولی امروزه در رخت گشاد فراوانی زینت ها و طلا ها بسیار دیده می شود.این زینت آلات که بسیار شبیه به آرایش رقصنده های معبد های هندوستان می باشد.

  • نگاهی به پوشاک سنتی مردم استان فارس


5Article Rating


ارسال نظر جدید

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.