جستجو در مقالات
مقالات

آموزش تذهیب برای علاقه مندان

 

آموزش_تذهیب


ابزارهای مورد نیاز :

کاغذ آهار خورده ( بهترین زمینه برای کار، کاغذ دست ساز است اما محدودیتی برای آن وجود ندارد و روی مقوا، چوب و اشیاء مختلف میتوان کار کرد)

قلم مو( در اندازه های متفاوت از ۱ تا ۴صفر)
رنگ (گواش یا آبرنگ)
پاک کن
مداد ۳/۰ (برای انتقال طرح و نقش ب روی زمینه ی کار)
ترلینگ (استفاده برای خطکشی و جدول کشی)
طلا و نقره
کالک و کاغذ پوستی
پرگار و نقاله

در ادامه توضیح کوتاهی در مورد تعدادی از ابزارها داده میشود.

 قلم مو

بطور معمول قلم مو را از موی گربه و سمور می سازند. روش ساخت قلم مو یکسان است اما ساخت آن در گذشته نسبت به امروز تغییر یافته است. این قلم موها نوک تیزتر و بلندتر از قلم موهای امروزی بودند. که از نوع پردازهای آثار گذشته می توان به این تفاوت پی برد. امروزه برای ساخت قلم مو از موی سنجاب نیز استفاده می شود.

طلا و نقره

برای زیبایی طرح و نقش و هماهنگی بیشتر استفاده می­شود.

روشی که امروزه بیشتر رواج دارد “طلای خام” نام دارد که در آن طلا را به وسیله­ ی عسل یا سریشم حل می­کنند، سپس آن را شسته، پاک می­کنند و روی کاغذ مورد نظر می­زنند، که طلایی مات به دست می­آید. البته در گذشته بعد از زدن طلا روی کاغذ، آن را مهره می­زدند و براق می­کردند که این شیوه (طلای پخته) نام دارد.

نقره هم برای رنگین تر كردن و متفاوت ساختن رنگهای تذهیب استفاده می­شود. نقره را مانند طلا كوبیده و بعد با سریشم و یا عسل حل می كردند. با افزودن نقره به طلا، رنگهای متفاوت به دست می آید


 مهره

جنس مهره از عقیق و یشم است و برای صیقلی کردن کاغذ و مهره زدن و براق کردن طلا و نقره استفاده می­شود.
مهره کاربردهای متفاوت و خاص و شکل­های مختلفی دارد که عبارتند از شاخی، سوزنی، تخت، پهن و …

 كاغذ

برای پیاده كردن طرح مورد نظر روی زمینه­ ی اصلی از کاغذ پوستی یا کالک استفاده می­کنیم. به این صورت که کاغذ را از سمتی که طرح روی آن کشیده شده است روی زمینه­ی اصلی گذاشته و با ناخن روی طرح را کمی فشار می­دهیم. به این ترتیب طرح روی زمینه چاپ می­شود.

ولی در گذشته از روشی به نام (داغی) استفاده می­شد. به این صورت که طرح نقش شده بر روی كاغذ را به وسیله سوزن، سوراخ می­كردند. بعد، طرح سوزنی را روی كاغذ اصلی می­گذاشتند و گرده ذغال روی طرح می­ریختند. با این کار گرده داخل روزنه ­ها شده و طرح روی کاغذ اصلی منتقل می­شد. بعد گرده­های اضافه را پاک می­کردند و طرح را با قهوه­ای کمرنگی قلم­گیری می­کردند.

رنگ

در گذشته از رنگ­های دست ­ساز استفاده می­کردند اما امروزه از گواش یا آبرنگ استفاده می­کنند.

رنگهایی كه در قدیم مورد استفاده قرار می­گرفتند عبارتند از: لاجورد (که از سنگ آن بدست می­آید)، گل اخرا، گل ماشی، زرنیخ سیاه ، سرخ و سبز، نیل، زنگار، سبز سیلو، شنگرف، سورنج و سفید.

نکته :

از رنگ­هایی مانند آکرلیک و رنگ روغن برای تذهیب استفاه نمی­شود.



2.32Article Rating


ارسال نظر جدید

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.