جستجو در مقالات
مقالات
تصویر سازی چیست؟

تصویر سازی چیست؟

دکتر_بتسابه_مهدوی

 هنرشناسی درج نظر  تصویرسازی یا تصویرگری یکی از زیرشاخه‌های هنرهای تجسمی است و به نوعی از اثر خلاقانه‌ی تصویری گفته می‌شود که القا کننده‌ی تجسمی یک مفهوم یا روایت با فرم بصری است.

این مفهوم و روایت می‌تواند داستان، شعر، مقاله‌ای در روزنامه و کتاب و حتی تبلیغات تجاری، سرگرمی‌ها و اشکال و فرم‌های روی کالاها و لباس‌ها باشد.

راوی مجسّمِ متن؛ همراه یا بدون متن کار برد دارد، و می‌تواند دنباله‌دار، یا تک فریم باشد.

 

تفاوت اصلی تصویرگری با نقاشی، هدفمند بودن آن برای کاربرد مشخص، درنظر گرفتن مخاطب و سفارش‌دهنده است و از این نظر مشابهات بسیاری با طراحی گرافیک دارد.

از انواع تصویرگری می‌توان : نقاشی‌های داخل کتاب‌های کودک و روی جلد کتاب‌های بزرگسال ( و گاه داخلی برای متن- که در ایران، تصویرگری برای متن بزرگسال کمتر رایج است)، نقاشی‌های روی پوسترهای تبلیغاتی و اقلام تجاری، داستان‌های مصور (کمیک استریپ)، و طراحی‌ها و نقاشی‌های داخل مجلات و روزنامه‌ها را نام برد.

 

واگیره دراصل یک قسمت ازیک طرح بزرگ است نمونه این تکرارها درنقوش سفال های دوره‌های اولیه آشکاراست. در دوره هخامنشی به نقش برجسته‌های تخت جمشید بانقش سربازها با شمایلی یکسان که درواقع تکراریک نقش است برخورد می‌کنیم.

این نقوش می‌تواند انسان حیوان گیاه ویا عنصر سمبولیک باشد.

درتصویرسازی‌های ایرانی بخصوص تذهیب تکرار نقش مایه بسیار استفاده شده اگر این تکرار مستقیم باشد واگیره انتقالی واگربه صورت قرینه باشد واگیره متقارن نامیده می‌شود.

 

نقش مایه یا موتیف‌های ایرانی اساس طراحی ونقش نگارهادر نگارگری ایرانی است که درآنها از گلها غنچه برگهای درختان حیوانات الهام گرفته شده است.

در دوره هخامنشی ما نوعی ترکیب نمادهای متفاوت ازحیوانات متفاوت دریک موجود هستیم.

پیگمنت یا رنگدانه پودرهای رنگی که درطبیعت یافت می شود و به شکل رنگ‌های جسمی استفاده می‌شود.

@Artaesthetics           

رنگ های روحی (جوهرهای رنگی) که بیشترمنشا گیاهی دارند مانند پودرهای رنگی نیازبه چسب یا صمغ ندارند مانند رنگ پوست گردو رنگ های مورداستفاده درقدیم دو دسته رنگ های جسمی وروحی تقسیم می‌شوند.

رنگ های جسمی منشا رسوبی دارند وحالتی تخت وپوشاننده دارند مثل لاجورد ، اخرا رنگ های روحی بیشتر منشا گیاهی دارند وحالت شفاف دارند ، مثل رنگ قهوه‌ای ازپوست گردو.

 

درنگارگری ایرانی اغلب رنگ های جسمی به عنوان ته رنگ و زمینه استفاده می شود درحالی که رنگ های روحی برای قلم گیری وساخت وساز استفاده می‌شود.

تذهیب تذهیب رامی توان مجموعه‌ای از نقش‌های بدیع ازختایی واسلیمی دانست که نقاشان برای زیبایی کتاب های مذهبی علمی تاریخی …. به کارمی روند.

بنیاد تذهیب‌ها خطوط منحنی خصوصا اسپیرال هاست.

گل های اسلیمی یا ختایی برروی این محورهای منحنی قرارمی گیرد تشعیر به طراحی حیوانات درحالت گرفت وگیر که ‌درحاشیه کتاب همراه با مناظر گل وبرگ سنگ طراحی می شده اطلاق می شود تشعیر گاهی به صورت سیاه قلم همراه باکمی پرداز ویا برروی رنگ‌های تیره با رنگ طلایی انجام می‌شود.

@Artaesthetics           

تکنیک انگ زمانی که ابتدا طراحی تشعیر را انجام دهند داخل طرح انجام شده را رنگی کم مایه می‌زنند وبعد اطراف آن را قلم گیری طلایی می‌کنند.

تصویرگری ادبیات کودکان به تصویر‌دار کردن متن‌های ادبیات کودکان یا بزرگسالان (همراه متن یا بدون متن) تصویرسازی ادبیات کودکان یا بزرگسالان گفته می‌شود.

 

کتاب‌های کودکان بدون تصویرگری فاقد ارزش‌اند. که به تخیل نویسنده متن حالتی تجسمی بدهند و کودک بتواند بهتر و عمیق تر و با لذت بیش تری با متن ارتباط برقرار کند.

گاهی تصویرگران روایت‌هایی را تصویر می‌کنند که متن آن‌ها پشت تصویرها پنهان است و در حقیقت نوشته‌ای تصویر را همراهی نمی‌کند، اما کودکان می‌توانند با دنبال کردن تصویرها روند پیشرفت داستان را درک کنند و معنای آن را بفهمند و از آن لذت ببرند.

 

تصویرگران ادبیات کودکان می‌توانند خود نویسنده متن باشند یا متن دیگران را تصویر کنند.

تصویرگری ادبیات کودکان از سبک‌ها و شیوه‌های گوناگون برای بازنمایی روایت‌های پنهان یا آشکار استفاده می‌کنند.

این سبک‌ها یا برگرفته از سبک‌های برجسته در تاریخ نقاشی است یا این که آفریده کوشش‌های خود تصویرگران است.

 

سبک‌های آبرنگ با برجسته نمایی فیگورهای شخصیتی و استفاده از رنگ‌های تندو گرم یکی از روش‌های رایج در تصویرگری کتاب‌های کودکان است که آن‌ها را جذب می‌کند.

همچمنین کلاژ تکنیک دیگری است که تصویرگران به فراوانی از آن بهره می‌برند. 


  • تصویر سازی چیست؟


3Article Rating


ارسال نظر جدید

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.