جستجو در مقالات
مقالات
عکاسی از حیات وحش

عکاسی از حیات وحش


عکاسی حیات وحش، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از حیوانات و جانوران زنده و در محیط طبیعی آنها عکسبرداری می‌شود.
عکاسی در این سبک، نیاز به دانش بالا و تجربهٔ فراوان در زمینهٔ عکاسی و آشنایی با رفتار حیوانات گوناگون دارد. عکاسان باید توان اثبات طبیعی بودن تصاویر را داشته باشند؛ عکاسی از حیوانات اهلی جزو عکس‌های این ژانر محسوب نمی‌شود.
در عکاسی از حیات وحش، عکاس به دنبال به تصویر کشیدن حیوانات جالب به همراه حرکاتی مانند غذا خوردن یا جنگیدن آن‌ها است.

دهانه ی باز لنز برای دستیابی به سرعت بالا و ثبت سوژۀ در حال حرکت و محو کردن پس زمینه استفاده می‌شود. همچنین عکاسان حیات‌وحش، از لنز تله استفاده می‌کنند بنابراین عکاسان حیات وحش بیشتر احتیاج به سه‌پایه دارند. آن‌ها همچنین برای این که بتوانند به حیات وحش نزدیک‌تر شوند احتیاج به وسایلی برای استتار دارند.

گاهی برای اینکه قدرت مانور عکاس برای تعقیب حیوانات وحشی زیاد شود از تک پایه استفاده میشود. تک پایه‌ها به دلیل سبک بودن و قابلیت تحرک سریع بهتر از سه پایه ها عمل می‌کنند.

عکاسی حیات وحش سیاه و سفید:

«چرا از تصاویر تک رنگ سیاه و سفید در عکاسی حیات وحش استفاده کنیم؟»

«چرا از همان عکاسی رنگی استفاده نکنیم؟»

«چرا از صحنه اصلی همانطور که با چشم هایمان دیده می شود، عکس نگیریم؟»

اول اینکه شما می توانید یک داستان یکسان را به زبان های مختلف بگویید. دو تصویر می توانند در کنار یکدیگر باشند، اما دو داستان کاملا متفاوت بگویند و دو احساس کاملا متفاوت را به تصویر بکشند. در دو پرتره پلنگ در زیر، می توان تفاوت برجسته در داستان سرایی را مشاهده کرد.

عکس سیاه و سفید حواس پرتی های رنگ را از بین می برد، و یک تصویر خام به شما می دهد، که همانطور که واقعا هست دیده می شود. در تصویر زیر، بدون هیچ گونه تنوع رنگ، سگ وحشی به وضوح سوژه اصلی است.

تک رنگ کردن (سیاه و سفید کردن) یک راه عالی برای ایجاد ظرافت و احساس در هر عکسی است. این کار باعث ایجاد یک فضای قابل لمس می شود. به منظور انجام این کار، نور و تُن ها (شدت روشنایی) به طور خلاقانه مورد استفاده قرار می گیرند. در عکس زیر، حس به کمک گرد و غبار و بازتاب نور ایجاد شده است. این افکت قوی هیچ وقت با رنگ امکان پذیر نیست

سیاه و سفید تمرکز شما را بر روی ترکیب بندی واقعی و بافت تصویر حفظ می کند. همچنین به شما اجازه می دهد تا بر روی اَشکال، نور، سایه ها، خطوط، و پرسپکتیو تمرکز کنید. به همین دلیل است که بعضی از عکس ها در حالت سیاه و سفید قانع کننده تر و جذاب تر هستند. در عکس زیر که از یک فیل در حال نوشیدن آب گرفته شده است، می توانید ببینید که بافت ها، نور، سایه ها، و محدوده تُن ها بسیار برجسته تر و قابل مشاهده تر هستند. این هم دلیل دیگری است که حالت تک رنگ می تواند ابزاری بسیار موثر و قوی در عکاسی باشد.

تصاویر تک رنگ، یک احساس هنری در خود دارند. این احساس بی انتهاست و مربوط به هیچ عصر و دوره ای نیست. آنها به هر سبک عکاسی اعمال می شوند. در عکس پنینگ زیر، بیننده به یک نوع تصویر نقاشی مانند نگاه می کند. اثر این عکس گرفته شده با نوردهی طولانی از یک گوزن یالدار در حال دویدن با دیدن آن در حالت سیاه و سفید افزایش می یابد. به طور اتفاقی، عکاسی حیات وحش تبدیل به هنر شده است.

۱- یک سوژه عالی انتخاب کنید، چون رنگ ها موجود نیستند.

۲- با ترکیب بندی های قوی، زوایای قابل توجه، بافت های برجسته، و پرسپکتیوهای پویا عکس بگیرید.

۳- فراموش نکنید که نور خوب پیدا کنید! عکاسی در صبح زود یا اواخر بعد از ظهر برای عکس تک رنگ عالی عمل می کند، حتی بدون رنگ طلایی.

۴- در پس پردازش، مطمئن شوید که مقادیر سیاه/ سفید درست باشند. این امر با کنتراست مناسب میسر می شود. شما باید سطوح و منحنی های خود را در فتوشاپ بدانید.

۵- از استفاده از فیلترها نترسید. این فیلترها شامل فیلترهای قرمز، سبز، نارنجی، و زرد می باشند.

۶- در بسیاری از موارد، ساده نگه داشتن همه چیز بهترین نتایج را ایجاد خواهد کرد. به دنبال یک پس زمینه تمیز و ساده باشید.

۷- حالت تک رنگ را می توان به عنوان یک شاخه هنری از عکاسی در نظر گرفت. اشکالی ندارد که عکس های نویزدار ایجاد کنید – آنها به افزایش درام و داستان در عکس کمک می کنند. خلاق باشید و از افکت های ظریف استفاده کنید.

امیدوارم که از این نکات در مورد تبدیل عکس به سیاه و سفید، و این که چقدر در عکاسی حیات وحش قدرتمند است، لذت برده باشید.

نویسنده: جیکو مارکس (Jaco Marx)

  • عکاسی از حیات وحش


5Article Rating


ارسال نظر جدید

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.