جستجو در مقالات
مقالات
★★★ غربت هنــر در سرزمیـݧ هنـرمنرانے چوݧ ڪمال الماڪ،سهـراب سپهرے ،نیمایوشیج و ...

★★★ غربت هنــر در سرزمیـݧ هنـرمنرانے چوݧ ڪمال الماڪ،سهـراب سپهرے ،نیمایوشیج و ...


*** کم توجهی به هنر :

یک هنرمند می گوید امروزه شاهد کم توجهی مردم عادی به هنر و آثار هنری هستیم و تنها اثر هنری که در بعضی خانه ها به چشم می خورد تابلو فرش هایی است که زینت بخش خانه ها است و تعداد کمی از مردم آثار هنری فاخر در خانه هایشان دارند. و این گویای این است که شعار هر ایرانی یک اثر هنری تحقق نیافته است.


***دلایل کم توجهی به هنر :

بهرام عظیمی هنرمند کاریکاتوریست و کارگردان انیمیشن در گفت وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا با اشاره به توجه کم مردم به آثار هنری افزود: مردم با مشکلات و گرفتاری های اجتماعی روبرو هستند و هر شخص با هر سوادی و هر سطح درآمدی که صبح از خانه خارج می شود درگیر این مشکلات است و از طرفی مردم ما به نوعی سیاسی هستند.
وی در ادامه گفت: کوچکترین مشکلات زندگی را مربوط به مسایل سیاسی می دانیم و آدمی که صبح تا شب درگیر این موضوعات است مشخص است که به هنر اهمیت نمی دهد و به نمایشگاه نمی رود .
عظیمی گفت: در مملکتی که به سینما اهمیت نمی دهند مطمئن باشید که به دنبال هیچ هنری نیستند اگر توجه به سینما اوج گرفت و مردم استقبال کردند به هنرهای تجسمی نیز توجه می کنند.
وی با اشاره به دیگر مشکلات مردم و کم توجهی به آثار هنری افزود: اکثر مواقع نمایشگاه ها ی آثار هنری در مکانی برگزار می شود که عموم مردم به آن دسترسی ندارند تا به تماشای آنها بیایند و با آثار هنری آشنا شوند.
وی خاطر نشان کرد: ایجاد انگیزه و علاقه در مردم می تواند نقش مهمی در توجه به آثار هنری داشته باشد. اگر انگیزه باشد و مشکل اقتصادی و اجتماعی وجود نداشته باشد توجه مردم به آثار هنری افزایش می یابد.


*** پایین بودن قدرت خرید مردم :

مهدی حسینی هنرمند نقاش در این زمینه اظهار کرد: آثار هنری سرمایه های یک کشورند. پایین بودن قدرت خرید مردم باعث شده تا کمتر به سمت هنرهای تجسمی و آثار هنری روی بیاورند از طرفی برگزاری اکسپو و حراجی ها باعث شده پولی که جذب می شود دیگر پولی باقی نماند مثلا یک نمایشگاه به زحمت 20 میلیون تومان فروش دارد ولی اکسپو و حراجی ها که به نظر مشکوک هستند فروش 22 میلیاردی دارند و پولی نمی ماند تا سایر هنرمندان و آثارشان مورد توجه قرار گیرد.


*** ضعــیف بودن آموزش و رسانه ها :

حسینی در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از دلایل کم توجهی به آثار هنری می تواند کم توجهی آموزش و رسانه ها به هنرهای تجسمی باشد. این بخش مقداری برای عموم مردم ناشناخته مانده، این در حالی است که در دیگر کشورها مردم نه تنها هنرمندان خود، بلکه هنرمندان دیگر کشورها را هم می شناسند.
وی افزود: امیدوارم دولت با برنامه ریزی خوب بتواند قدرت خرید مردم را بالا ببرد تا هر ایرانی بتواند یک اثر هنری با ارزش در خانه خود داشته باشد.


***رسانه ها باید ارزش هنر را به مردم بشناسانند :

جلیل جوکار هنرمندنگارگر در گفت و گو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا اظهار داشت: هر اثری جایگاه و ارزش خود را دارد که باید آن رابا آموزش و معرفی، توسعه وگسترش بدهیم که در این میان رسانه ها نقش خوبی در شناسایی هنر فاخر به مردم دارند.
وی افزود: اگر وضعیت معیشتی مردم خوب بشود توجه به آثار هنری جایگاه خودش را پیدا می کند ، وقتی یک جامعه دغدغه معشیتی مسکن،پوشاک، خوراک و تحصیل را که همه هزینه بر است داشته باشد به دنبال تامین این هزینه ها است، مشخص است که توجه به آثار هنری مورد غفلت واقع می شود .
جوکار بیان داشت: انشالله دولت تدبیر و امید با تدبیری که در پیش رو گرفته ارتقایی در سطح درآمدی خانوارها و در کل جامعه و رونق کار درجامعه ایجاد کند تا این رونق در فضای اقتصاد هنر هم جاری شود .
وی در ادامه گفت: رسانه ها در جامعه مسوولیت دارند تا همه رشته های هنری را به مردم معرفی کنند و فقط روی تعدادی خاص تاکید نکنند درحالی که در همه رشته های هنری هنرمندان زحمت می کشند از قلمزنی و نگارگری تا نقاشی و مجسمه سازی و همه هنرهای تجسمی، رسانه ها وظیفه فرهنگ سازی دارند تا روی همه این هنرها مانور بدهند و ارزش این هنر را به مردم بشناسانند تا جایگاه خودش را بیابد.
وی بیان داشت: در سال های گذشته ما جنگ داشته ایم اما الان هنر می تواند در جامعه ثبات و آرامش ایجاد کند و ارزش های فاخر ایجاد کند. اکنون جامعه ما نیازمند یک هنر فاخر، هنر ارزشمند، معنا گرا، زیبا و آرامش دهنده است تا جامعه به آرامش برساند.


*** همه مشکلات کاهش قدرت خرید نیست :

در این میان هنرمند نقاش رضوان صادق زاده مخالف این نظر کم توجهی به آثار هنری است و افزود: با وجود اینکه نسبت به قبل، قدرت خرید آثار هنری توسط مردم با کاهش مواجه شده اما سطح کیفی و فنی هنرهای تجسمی افزایش خوبی داشته و هنرمندان خوبی تربیت شده اند که لازمه موفقیت آنان حمایت مناسب از آنان است.
وی اظهار کرد: توجه به آثار هنری خوب است این را از تعداد دانشجویان هنر می توان به خوبی فهمید و برگزاری نمایشگاه های هنرهای تجسمی و آمار فروش این آثار نشان از توجه مردم به آثار هنری است.
حضور فعال هنرمندان واقعی در جامعه سطح آگاهی فرهنگی و سلیقه هنری جامعه را بالا خواهد برد و مردم را با گنجینه های هنر حقیقی آشنا خواهد کرد. اکنون هنرمندان تمام عیاری در عرصه های مختلف هنری چون موسیقی، شعر و داستان، خطاطی و نگارگری و... در گوشه و کنار این سرزمین زندگی می کنند که شاید در دنیا شناخته شده تر از کشور خودشان باشند.


*** تغییر الگوهای خرید مردم :

جدای از مشکل اقتصادی، در بحث آثار هنری تغییر الگوهای خرید مردم یک ضرورت محسوب می شود. بطور مثال در منازل بسیاری از شهروندان کالاهای غیر ضروری فراوانی یافت می شود که چنانچه با فرهنگسازی به سوی خرید آثار هنری سوق یابد می تواند بخشی ازمشکلات این صنعت را برطرف کند.
به نظر می رسد هنوز آثار هنری جای خود را در سبد زندگی مردم راه پیدا نکرده و در این خصوص تبلیغات موثر در رسانه های همگانی از حلقه های مفقوده این بخش است.
آثار هنری هنرمندان ایران به مراتب بهتر از آثار خارجی مشابه است و از این رو برای حمایت از هنرمندان این آثار باید به شناسایی آثار یاد شده و خالقان آن به مردم اقدام کرد. از سوی دیگر خلق آثار فاخر و کیفی نیز می تواند رونق آثار هنری را به همراه داشته باشد.

  • ★★★ غربت هنــر در سرزمیـݧ هنـرمنرانے چوݧ ڪمال الماڪ،سهـراب سپهرے ،نیمایوشیج و ...


Article Rating


ارسال نظر جدید

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.