جستجو در مقالات
مقالات
انواع هنر و شاخه های آن

انواع هنر و شاخه های آن

انواع هنر و شاخه های آن به چند دسته تقسیم می شوند:

هنر

هنرهای سنتی - هنرهای تجسمی – گرافیک – سینما - کارشناسی فرش - مرمت و احیای بنا های تاریخی -  مرمت آثار تاریخی -  مجسمه سازی -  موزه داری – نمایش – نقاشی - نوازندگی - صنایع دستی - طراحی پارچه - طراحی صنعتی -  تولید سیما - راهنمای موزه ها

تقسیم‌بندی‌های هنر متنوع است؛ یکی از آن‌ها در حالت کلی آثار هنری را به دو دستهٔ هنرهای زیبا و هنرهای کاربردی تقسیم می‌کند:


هنرهای کاربردی: منظور از هنرهای مفید هنرهایی است که نخست کارکرد و سودمندی آن‌ها اهمیت دارد و هدف از خلقشان کاربردشان بوده‌است. مانند: طراحی خودرو، معماری، طراحی صنعتی.

هنرهای زیبا: منظور از هنرهای زیبا هنرهایی است که تنها به دلیل زیبا بودنشان خلق شده‌اند. به عبارتی «نه به خاطر چیزی دیگر، بلکه به خاطر خودشان به وجود آمده‌اند». مانند: نقاشی، مجسمه‌سازی، موسیقی، رقص.

واژه هنر امروزه در زبان فارسی در معنایی متفاوت از گذشته به کار می‌رود و بیشتر منظور از آن اشاره به نتیجه خلق انسان‌ها در زمینه هنرهای زیبا است. معنای این واژه امروز معادلی برای واژه هنرهای زیبا در زبان انگلیسی است. به طور سنتی مجموعه هنرهای زیبا به ۷ دسته تقسیم می‌شوند:

 
موسیقی

...هنرهای دستی: مجسمه سازی، شیشه گری، و

هنرهای ترسیمی: نقاشی، خطاطی، عکاسی و...

ادبیات: شعر، داستان، نمایشنامه، فیلمنامه و نثر

معماری

رقص و حرکات نمایشی

هنرهای نمایشی: سینما، تئاتر و...

 
وجوه مشترک آثار هنری عبارت‌اند از:


1- تخیل به عنوان مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری اثر هنری است

2- همه آثار هنری از عاطفه و احساس هنرمند سرچشمه می‌گیرند نه از تفکر منطقی و عقلانی او

3- چندمعنایی بودن و منشور مانندی، وجه اشتراک سوم تمام آثار هنری است

این جنبه از خصایص آثار هنری، در واقع از دو ویژگی قبلی که برشمردیم، نتیجه می‌شود. بدین معنی که هر پدیده‌ای که عنصر اصلی سازنده آن تخیل و عاطفه باشد، بی شک نمی‌تواند معنایی منجمد و تک بعدی داشته باشد. از این روست که هر کس در برابر آثار هنری می‌ایستد؛ دریافت و استنباط خاصی دارد. آثار هنری بسادگی میتوانند بیان کننده زیبایی حقیقی یا احساسات باشند. تغییری که هنر بر روح انسان می‌گذارد تغییری عمیق و ماندگار و طولانی‌تر است. در نتیجه هر گاه خواهان اثرگذاری ماندگار باشیم، می‌توانیم از هر یک از رشته‌های هنری به فراخور نیازمان بهره ببریم. همانطور که در روانشناسی این بحث به اثبات رسیده‌است، جهان از مجموعه‌ای از افراد تشکیل شده‌است، پس اگر بخواهیم در سریعترین حالت بر تعداد زیادی از افراد تاثیرگذاری داشته باشیم می‌توانیم از اسباب هنر استفاده کنیم، که هنر موسیقی و هنرهای نمایشی چون از طریق حس شنوایی و حس بینایی به سرعت درک می‌شوند، می‌توانند توام با یکدیگر به سرعت و در بعد جهانی تاثیری ژرف، عمیق، ماندگار و طولانی در جوامع به وجود می‌آورند.

رشته های دانشگاهی هنر عبارتند از:

رشته هنرهای سنتی

رشته عکاسی

رشته سینما

رشته گرافیک

رشته هنرهای تجسمی

رشته کارشناسی فرش

رشته مرمت و احیاء بناهای تاریخی

رشته مرمت آثار تاریخی

رشته مجسمه سازی

رشته موزه داری

رشته نقاشی

رشته نمایش

رشته نوازندگی ساز ایرانی

رشته نوازندگی ساز جهانی

رشته صنایع دستی

رشته طراحی پارچه

رشته طراحی صنعتی

رشته تولید سیما

رشته راهنمای موزه ها

منبع: http://kouthar97.persianblog.ir


  • انواع هنر و شاخه های آن


2.46Article Rating


ارسال نظر جدید

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.